



GovTech voor één mensgerichte, proactieve overheid
Al sinds de start in 2022 signaleert de Staat van de Uitvoering allerlei knelpunten op het gebied van de digitale overheid. In 2022 wezen we op de gebrekkige gegevensuitwisseling in de publieke dienstverlening, waardoor burgers en ondernemers allerlei problemen ervaren. Ondanks allerlei initiatieven is die situatie enkele jaren later niet wezenlijk veranderd.
Te vaak moeten burgers en ondernemers bij allerlei (digitale) loketten opnieuw hun situatie toelichten en dezelfde gegevens aanleveren. Er is een hoge mate van niet-gebruik van regelingen, vooral bij kwetsbare groepen. Het aanvragen van een toeslag of voorziening is voor hen gewoonweg te ingewikkeld of ze weten niet dat ze er recht op hebben omdat de informatie niet toegankelijk is. En uitvoeringsorganisaties beschikken niet over de gegevens die nodig zijn om te kunnen bepalen of een inwoner of ondernemer recht heeft op bepaalde voorzieningen en deze (proactief) te verstrekken.
Hoe dan wel? Samen met vertegenwoordigers van publieke organisaties heeft de Staat van de Uitvoering een toekomstimpressie opgesteld en verkend wat er moet gebeuren om echte vernieuwing te bereiken. Tijdens de sessie laten we zien wat er nu al gebeurt aan de hand van de levensgebeurtenis “18 worden”. En we schetsen een toekomstbeeld waarin burgers elke dag goede publieke dienstverlening ervaren. Tenslotte is niet 1 moment in het leven van de burger belangrijk maar kunnen er dag dingen plaatsvinden waar hulp van de overheid gewenst is. Technologie is een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde om dit mogelijk te maken. We gaan met elkaar in gesprek over de noodzakelijke paradigmashift om dit eindbeeld te realiseren. En we bespreken in welke mate de NDS deze ontwikkeling kan versnellen.
Zuid Hollandplein 1
Haagse Hout
Den Haag ZH 2596 AW
Nederland